joi, 31 mai 2012

Întâlnirea cu televizorul

     La început, am discutat despre cum s-au desfășurat întâlnirile de până acum. Apoi, cerchiștii au descoperit o carte foarte subțire, plină cu desene, potrivită pentru orice vârstă. Pe coperta multicoloră scria: Îmblânzirea televizorului. De fapt, era un material realizat de Consiliul Național al Audiovizualului privind consecințele vizionării de către copii a programelor de televiziune neadecvate vârstei lor care conținea și o poveste.
      Pasul următor a fost ca cerchiștii să urmărească cu mare atenție lectura textului pentru a descoperi ce titlul ar putea avea. După ce am terminat de citit, am găsit și niște variante foarte apropiate de titlul real al textului: Peripețiile lui Matei în Mondomedia.
      Am discutat textul din punct de vedere literar, dar fără a neglija tema propusă de acesta. Astfel, a apărut o pânză de păianjen mereu extinsă formată din întrebări ale profesorului și ale elevilor: V-a plăcut textul? Ce impresie v-a lăsat? Care este tema textului? Care este mesajul poveștii? Cine era Matei? Cum vi s-a părut acest personaj? Ați putea găsi alt nume pentru acest personaj, fără a schimba povestea? În fața cărei decizii este pus Matei? Ce ați fi făcut în locul lui? Ce crezi că s-a întâmplat cu Matei după ce s-a întors acasă? De ce a fost ales acest text pentru cerc? Suntem dependenți de televizor? Ce descoperim într-o comparație: carte vs. televizor? etc. Răspunsurile au fost foarte interesante și la obiect, dovedind că într-adevăr toți s-au jucat cu textul.
        Spre final, elevii, grupați în perechi, au redactat scrisori către Matei. Una dintre scrisori, realizată de două fetițe de clasa a V-a este pusă aici:

           
                                                                                                                 31 mai 2012

                                                              Dragă Matei,


            Te salutăm și sperăm că te vei apuca și de școală, nu să te uiți numai la televizor ca să obosești.
            Sperăm să ne trimiți și tu o scrisoare  în care să fie scris câte cărți ai citit, care dintre acele cărți te-a fermecat așa de tare și ce fel de personaj te-a impresionat atât de mult încât să păstrezi cartea. Să îți faci un program pentru televizor ca să te ocupi mai mult de școală, să iei note mari și să stai mai mult cu părinții tăi. Dacă stai mai mult cu ei, te vor cunoaște mai bine și vor ști ce-ți dorești tu cel mai mult, iar ei vor face tot posibilul să te ajute.
            Cam atât pentru azi.
                                                                                               

                                                                    Cu drag,
                                                           Strugariu Andrea-Monica și Straton Cristina-Florentina


      Alte perechi au scris că le-a plăcut povestea, s-au prezentat, au mărturisit faptul că povestea i-a făcut să se gândească la ce este bun televizorul, aveau siguranța că povestea îi va ajuta și pe alți copii, spuneam că trebuie să existe un echilibru între timpul dăruit cărții și cel dăruit televizorului sau îl sfătuiau pe Matei să își facă prieteni și să își petreacă mai mult timp în aer liber, la fotbal, de exemplu, ca să nu aibă probleme cu ochii. În plus, cerchiștii s-au oferit să umple acel gol din sufletul personajul Matei și să fie prietenii lui, să își petreacă timpul împreună într-un mod cât mai frumos.
       La sfârșitul întâlnirii, elevii au venit cu destul de multe propuneri pentru anul următor și  s-au dovedit inventivi. Totuși, să nu stricăm surpriza și nu uitați să vizitați și catalogul nostru, actualizat după această întâlnire.